Farver er lys, og lys er liv
I Danmark har vi i en lang periode været en smule farveforskrækkede og indrettet både hjem og arbejdsplads i neutrale farver. Men meget tyder på, at vi faktisk kan booste arbejdsglæden ved at træffe nogle modige farvevalg, når vi indretter arbejdspladsen. I dette interview fortæller den prisvindende danske designer og farveekspert Margrethe Odgaard om sin tilgang til farver og det konkrete arbejde med udviklingen af en ny farveskala til det danske møbeldesignbrand Montana.
Dit arbejde gennemsyres af en grundig tilgang til at arbejde med farver. Hvad er det egentlig, farver kan?
Farver er resultatet af lysets brydning i overfladen, hvor lysets bølger henholdsvis reflekteres eller absorberes. Farver er lys og lys er liv. Lyset er den energi, som kan løfte os op og bære os frem.
I mit farvevalg kan jeg derfor være med til at stimulere mennesker, fordi vi som mennesker næres af vores omgivelser. Farver er energier og stemninger og kan derfor være med til, ubevidst, at skabe den gode stemning og det gode humør.
Montana er kendt for deres farverige univers. Hvordan var det at blive bedt om at lave en helt ny farvepalette for dem?
I mine øjne er Montana et inspirerende brand, netop fordi de tør og vil farver, og de går “all in” på farveuniverset. For mig var det en ny udfordring at arbejde med lakker. Jeg arbejder primært med tekstiler og mine egne farveindex, men det er første gang, at jeg arbejder med industrilakker og et krav om, at farven skal være “stabil” i al slags lys. Derudover var det også spændende for mig, at Montana er miljøcertificeret med deres farver.
Hvad har været dit udgangspunkt for dette projekt?
Jeg håber, at man, når man ser et Montana-møbel med mine farver, kan mærke den poesi og sensibilitet, som var udgangspunktet. Disse farver skal holde i mange år – både hjemme hos dem som køber et Montana-møbel men også i Montanas eget univers. Derfor har arbejdet med at udvikle nye farver ikke været en trendopgave.
Jeg er med vilje gået uden om trends og i stedet for forsøgt at lave farver som er eviggyldige. Forud for trenden kommer nemlig den sensoriske perception. Samtidig skal der være noget til tiden, og det kan man skabe ud fra sammensætningen af farverne og på den måde skabe et udtryk, som fanger en given trend.
Montana er kendt for deres farverige univers. Hvordan var det at blive bedt om at lave en helt ny farvepalette for dem?
I mine øjne er Montana et inspirerende brand, netop fordi de tør og vil farver, og de går “all in” på farveuniverset. For mig var det en ny udfordring at arbejde med lakker. Jeg arbejder primært med tekstiler og mine egne farveindex, men det er første gang, at jeg arbejder med industrilakker og et krav om, at farven skal være “stabil” i al slags lys. Derudover var det også spændende for mig, at Montana er miljøcertificeret med deres farver.
Hvad har været dit udgangspunkt for dette projekt?
Jeg håber, at man, når man ser et Montana-møbel med mine farver, kan mærke den poesi og sensibilitet, som var udgangspunktet. Disse farver skal holde i mange år – både hjemme hos dem som køber et Montana-møbel men også i Montanas eget univers. Derfor har arbejdet med at udvikle nye farver ikke været en trendopgave.
Jeg er med vilje gået uden om trends og i stedet for forsøgt at lave farver som er eviggyldige. Forud for trenden kommer nemlig den sensoriske perception. Samtidig skal der være noget til tiden, og det kan man skabe ud fra sammensætningen af farverne og på den måde skabe et udtryk, som fanger en given trend.