Folkeskole

Aktivitetsbaseret undervisning

Folkeskolen er i konstant udvikling og har flyttet sig fra den traditionelle klasseindretning med identiske bordopstillinger og tavleundervisning til differentierede rum og større sammenhænge med plads til forskellige undervisningsformer. Vi møblerer alt fra enkelte lokaler til hele skoler med fokus på aktivitetsbaserede zoner.

Skolen skal i sin helhed ses som et læringsrum, hvor gruppelokaler, gangarealer og værksteder inddrages i undervisningen og man flytter sig derhen, hvor der er de bedste forudsætninger for den enkelte elev. Indretningen skal tage højde for individuelle præferencer, elevernes menneskelige udvikling fra indskoling til udskoling samt de personlige behov.

Klasseværelser og faglokaler

Skab ro og trivsel med den helt rigtige indretning af klasseværelset. Det giver gode betingelser for en varieret undervisning, som understøtter faglig fordybelse og fælles aktiviteter. 

Vi ser det som vores fornemmeste opgave at udvikle netop den indretning, der kan skabe optimale rammer for læring hos både store og små. Men løsningerne skal ikke kun efterkomme kravet om læring, de skal også inspirere, motivere og indbyde til deltagelse.

Vi ved godt, at det er så godt som umuligt at eliminere støj i folkeskolen, men ved at indrette med god akustik for øje, får I et bedre lydmiljø, der både højner trivsel og velvære. Det giver bedre mulighed for at huske, lytte og fokusere for både elever og lærere.

Pædagogisk læringscenter

Den teknologiske udvikling stiller nye krav til skolerne og især biblioteket. For at tilpasse det klassiske skolebibliotek til de nye måder at lære, undervise og arbejde på, har det undergået et markant skift fra servicecenter til læringscenter. Kunsten er at skabe et område, der omfavner forskellige rumligheder og aktiviteter.

Et pædagogisk læringscenter bør indrettes med fritstående elementer, som deler rummet op. Reoler er i denne sammenhæng helt ideelle, da de kan bruges til meget andet end opbevaring af bøger – de er også et rumskabende element, der kan danne mindre gemmesteder, hvor eleverne kan opholde sig, når de samarbejder om en opgave eller socialiserer i frikvartererne.

Åbne fællesområder

Kantinen bruges ofte kun i få timer midt på dagen, men en zoneopdelt indretning med ergonomiske sidde- og ståmuligheder, gør rummet mere anvendeligt til både spisepauser, social interaktion og gruppearbejde. Hvis der installeres digitale løsninger, kan lokalet også rumme større præsentationer og arrangementer for lærere, elever og forældre.

Når fællesområderne skal møbleres, er det vigtigt at vælge materialer, som giver bedre betingelser for, at indretningen holder over tid. Faktorer som lys og lyd er også betydningsfulde, da de er med til at give den rette atmosfære. Sæt stemningen med forskellige lyskilder, lydabsorbenter og rumdelere, der gør det let at afskærme større og mindre arealer.

”Det har været et tæt samarbejde med en god dialog gennem hele processen. Daarbak Design har været reelle og professionelle fra start til slut. Vi har haft nogle ret specifikke krav og ønsker til møbler, og hvordan det skulle se ud. Daarbak Design har givet os lige præcis det, vi ønskede, og det betyder meget.”

Inge Christensen, viceskoleleder på Assentoftskolen. Ny indretning af gangarealer og grupperum.

Lad vores konsulenter hjælpe

Vil du høre mere om, hvad vi kan gøre for dig? Uanset om du har spørgsmål til et enkelt møbel eller ønsker en hel totalløsning, står vi til rådighed med tilbud og sparring.

Bliv inspireret

Askov-Malt Skole

Et moderne og inspirerende læringsmiljø med masser af muligheder.

Rødding Skole

Aktivitetsbaseret indretning af skole og pædagogisk læringscenter.

Fremtidens skole

Hvordan former vi nutidige læringsmiljøer, der også møder fremtidens behov?